Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Afspraken groei Schiphol met omwonenden onder zware druk


Het Financieele Dagblad by Yteke de Jong 7 Jan.15

Luchthaven Schiphol wil de huidige afspraken met de omgeving wijzigen om verder te kunnen groeien. Dat bevestigen woordvoerders van Schiphol en van de zogeheten Alderstafel, waarin de luchthaven en de omgeving zijn vertegenwoordigd.

In het Aldersakkoord uit 2008, waarin de groei van Schiphol is vastgelegd, benevens een aantal 'spelregels' en hinderbeperkende maatregelen zijn deze afspraken vastgelegd. Volgende week praten de partijen met elkaar over de standpunten. Tot die tijd wil staatssecretaris Wilma Mansveld van Luchtvaart niet reageren. 'We moeten eerst de uitkomst van volgende week afwachten', aldus een woordvoerder.

Het Aldersakkoord heeft geen wettelijke status, waardoor Mansveld in principe vrij is om te beslissen wat zij wil. Maar omdat de kwestie gevoelig ligt, wil het ministerie afwachten in hoeverre Schiphol en de omwonenden er samen uit zullen komen.

Meer vliegbewegingen

De luchthaven moet capaciteit vrijmaken om te kunnen groeien naar 510.000 vliegbewegingen. Maar door de huidige afspraken in het Aldersakkoord zou het al moeilijk zijn om richting de 470.000 vliegbewegingen te komen. 'Er zit spanning tussen de groei en het huidige baangebruik', zo stelt de woordvoerder van de Alderstafel. Vorig jaar had de nationale luchthaven 438.000 vliegbewegingen.

Schiphol is van plan om een vierde baan vaker te gaan gebruiken, die nu nog maximaal 60 keer per dag gebruikt mag worden. Daarmee zou er meer ruimte komen in de spitsuren van de luchthaven, die nodig is om mondiale vervoersstromen aan elkaar te knopen. Volgens een woordvoerder van de luchthaven wordt gekeken naar de 'verschillende' alternatieven om de groei in de komende tijd op te vangen.

Reacties politiek

De VVD zegt bij monde van Tweede Kamerlid Ton Elias niet tegen tegen een uitbreiding van het gebruik van de vierde baan te zijn. 'Indien dit politiek en maatschappelijk haalbaar is', zegt Elias. De PVV is voorstander en diende vorig jaar juni al een motie in om Schiphol de ruimte te geven om te groeien naar 600.000 vliegbewegingen. Ook de SP is voorstander om het Aldersakkoord open te breken, ook om te voorkomen dat de omstreden luchthaven bij Lelystad alsnog wordt aangelegd. 'Hoeveel waarde moeten we nog geven aan het akkoord als de bewoners niets meer aan de afspraken hebben', stelt Tweede Kamerlid Farshad Bashir in een reactie.

Milieueffectrapportage…

Naast de spanning rond de vierde baan, is er nog een andere kwestie waarin Schiphol en de omgeving met elkaar overhoop liggen. Om te kunnen groeien naar 510.000 vliegbewegingen moet Schiphol nog een milieueffectrapportage (MER) indienen. De omwonenden willen deze MER eerst maximeren op 470.000 vliegbewegingen, waardoor de luchthaven twee keer een hobbel moet nemen. Ingewijden gaan ervan uit de belangen van de luchthaven en de omgeving dusdanig uit elkaar liggen, dat ze het niet eens zullen worden op dit punt. Staatssecretaris Mansveld is vervolgens aan zet.

Alternatieven

Jos Nijhuis, de voorman van Schiphol zei maandagavond al in zijn nieuwjaarsrede omfloerst dat er gezocht moet worden naar 'reŽle alternatieven, mocht er sprake zijn van veranderende omstandigheden'. De Tweede Kamer is al geÔnformeerd over de spanning tussen de hinder en de groeiambities van de luchthaven. Schiphol investeert de komende tijd Ä1,5 mrd en wil niet het risico lopen dat deze investeringen voor niets gedaan zullen worden. Er moeten onder meer een nieuwe pier en terminal komen om de groei verder te faciliteren.

bron/source: fd.nl/economie-politiek/1087626/afspraken-groei-schiphol-met-omwonenden-onder-zware-druk