Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

’Waarschuwingsplicht bij risico’s luchtvaart’


De Telegraaf by Paul Eldering 11 Jan.15

Digitale Zondag editie 11 Jan.15

VNV: LANDEN ZELF VERANTWOORDELIJK VOOR VEILIGHEID

Pilotenbaas Van Dorst wil zich niet mengen in de politieke discussie over MH17.

„Tot nu toe zijn overheden wettelijk niet verplicht om vliegmaatschappijen te waarschuwen voor mogelijk onveilig luchtruim buiten het eigen grondgebied, maar dat zou wel moeten.”

Dat zegt pilotenbaas Michiel van Dorst van KLM en brancheorganisatie IATA. Hij wil zich niet mengen in de politieke discussie over MH17 in Nederland. „Wij wachten liever op aanbevelingen vanuit de Onderzoeksraad voor Veiligheid en adequate maatregelen vanuit wereldorganisatie ICAO”, zo zei hij gisteren.

Verantwoordelijk

Ook de Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers VNV en de European Cockpit Association willen snel actie om de informatiestromen naar airlines beter te structureren. „Ieder land is verantwoordelijk voor de veiligheid van de eigen luchtvaart. KLM-vliegtuigen zijn ook Nederlands grondgebied. Voor onveilige situaties zou er dus een plicht moeten zijn om ons tijdig te waarschuwen”, vindt de Nederlandse piloot en ECA-bestuurder Nico Voorbach.

Cruciale informatie over het sterk verhoogde vliegrisico in het oorlogsgebied van Oost-Oekraïne had volgens hem in de aanloop naar de MH17-ramp op 17 juli gelijk gedeeld moeten worden met alle maatschappijen die er vlogen. „Dat is niet gebeurd.”

Voorbach legt de Zwarte Piet in eerste instantie bij Oekraïne. Die civiel-militaire luchtverkeersleiding zou mogelijk om politieke of commerciële redenen het luchtruim boven 10 km ’tegen beter weten in’ hebben opengelaten voor de burgerluchtvaart.

KLM wilde gisteravond geen uitspraak doen over een wellicht te slappe opstelling van de Nederlandse regering. Die was door diplomatenoverleg in Kiev na het neerschieten van een militair transportvliegtuig op 14 juli op de hoogte van het gevaar. De NAVO had ver daarvoor al gewezen op het grotere vliegrisico in het grensgebied met Rusland.

Risico-analyse

Zeker is volgens VNV-voorzitter Steven Verhagen dat de actuele informatie-uitwisseling tussen overheden en luchtvaart sterk aan verbetering toe is. „Nu moeten vliegmaatschappijen het zelf uitzoeken. Grotere als KLM hebben nog een eigen veiligheidsafdeling voor risico-analyses, maar kleinere vaak niet.”

Vorige week bevestigde KLM dat geen enkel ministerie informatie had gegeven dat het niet pluis was op de levensgevaarlijke route over Donetsk. „Er is ons ook nooit door Den Haag geadviseerd dat we daar beter niet konden vliegen.”

Lennoc Flight Intelligence meldt dat bijna twee uur na het neerhalen van MH17 nog een KLM-vlucht over hetzelfde risicogebied vloog. „KLM871 van Amsterdam naar Delhi. Zelfs die piloten waren kennelijk niet ingelicht.”

Van Dorst weerspreekt dat met klem. „Die vlucht is wel degelijk uitgeweken naar een zuidelijke route ruim om Donetsk heen. Daar hebben we ook bewijzen van. Pas later heeft dit KLM-toestel de normale vliegroute naar Delhi weer opgepakt.”

Hoewel naast Malaysia Airlines en KLM tientallen vliegmaatschappijen die rampdag over oostelijk Oekraïne vlogen, waren er ook die dat allang niet meer deden, waaronder British Airways. „Het was openbaar bekend dat daar wapensystemen actief waren die ook passagiersvliegtuigen hoog in de lucht zouden kunnen treffen”, aldus topman Willie Walsh.

Omvliegen kost geld, beweren luchtvaartanalisten, „dus dat zullen vliegmaatschappijen doorgaans alleen doen als het echt niet anders kan of als gezaghebbende autoriteiten, zoals hier de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid dat opdragen. De meest actuele risico-informatie over luchtroutes is in dat geval essentieel. Vraag blijft waarom de regering niets deed.”

Rookgordijn

Volgens rampenonderzoeker en luchtvaartdeskundige Joep Rijntjes legt Den Haag een rookgordijn en verschuilt het kabinet zich achter diplomatieke procedures. „Maar het komt Rutte en zijn ministers waarschijnlijk nu niet uit om Oekraïne door nalatigheid medeverantwoordelijk te stellen voor het neerschieten van MH17.”

Het Openbaar Ministerie doet strafrechtelijk onderzoek naar de vliegramp. De schuldvraag, wie drukte op de fatale raketknop, zal volgens ingewijden zeer zorgvuldig behandeld moeten worden.

bron/source: www.telegraaf.nl