Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Knallende ruzie om groei van Schiphol


Haarlems Dagblad by Frans van den Berg 9 Jan.15

SCHIPHOL - Er is een knallende ruzie ontstaan over de groei van de luchthaven Schiphol. KLM en Schiphol staan daarbij lijnrecht tegenover bewoners, gemeenten en de provincies. Een compromis lijkt verder weg dan ooit.

Vierde baan toch vaker nodig
Inzet van de ruzie is het gebruik van vier start- en landingsbanen tegelijkertijd in de zomerse piekuren. Dat mag maximaal zestig keer per dag, omdat anders bewoners van dorpen dichtbij de luchthaven teveel overlast ondervinden. Maar nu het aantal vluchten de komende jaren verder groeit, gaat het knellen in de spits.

De komende jaren is het namelijk technisch niet mogelijk meer starts- en landingen per baan mogelijk te maken. ,,De enige optie is het vaker inzetten van de vierde baan. We zijn bereid dat op te hogen naar tachtig keer per dag, maar dan moet daar wel wat tegenover staan’’, eist Tjeerd Talsma namens drie provincie en 22 gemeenten rond de luchthaven.

Compensatie
De bewonersdelegatie wil als compensatie dat de groeigrens van 510.000 wordt opgerekt van 2020 naar 2030.

,,Na lang onderhandelen hebben we voorgesteld dat op 2025 te stellen, maar de luchtvaartsector weigert daarin mee te gaan. In een marathonzitting zijn we er niet uitgekomen. Hans Alders zou daarna nog een compromis op papier zetten. Daarin stelt hij dat we als bestuurders en bewoners akkoord gaan met tachtig vluchten op de vierde baan en dat de staatssecretaris de knoop moet doorhakken over de vraag of de groeigrens op 2020 blijft of naar 2025 gaat. Maar dat is onacceptabel. Dat is geen deal. Dan stemmen wij helemaal niet in met extra gebruik van de vierde baan en dan zitten Schiphol en KLM al in 2017 met een probleem bij pas 470.000 vluchten. Dan zijn ze verder van huis’’, denkt Talsma.

KLM
De laatste jaren groeide het aantal passagiers wel op Schiphol, maar het aantal vluchten nauwelijks. Toestellen zaten voller en maatschappijen zetten steeds grotere toestellen in. ,,Maar het aantal vluchten stijgt weer en dan moeten we dat niet beperken’’, reageert KLM topman Pieter Elbers.

,,Natuurlijk denken we aan het belang van bewoners, maar dan hebben we het niet alleen over geluid. Heel veel omwonenden hebben werk dankzij de luchthaven. Er ligt een goede luchthaven en dan moeten we die ook benutten.’’

bron/source: www.haarlemsdagblad.nl/regionaal/metropool/article27287925.ece/Knallende-ruzie-om-groei-van-Schiphol_?lref=SR_4