Board of Airline Representatives In the Netherlands

<< Back to publications index

Arkefly-vluchten naar Antillen mogelijk begin van meer


Luchtvaartnieuws.nl by Niek Vernooij 9 Feb.15

EINDHOVEN - De maandag aangekondigde Arkefly-lijndienst vanaf Eindhoven Airport naar Curaçao en Aruba is mogelijk het begin van een uitbreiding van de activiteiten door de TUI-luchtvaartmaatschappij op de regionale luchthaven. Dat zei managing director Hans van de Velde van Arkefly maandagochtend tijdens een persconferentie op Eindhoven Airport. "Als er ruimte is op Eindhoven Airport ligt uitbreiding voor de hand", aldus Van de Velde.

Deze zomer vliegt de maatschappij vanaf Eindhoven alleen drie keer per week naar het Turkse Antalya; Arkefly biedt ook op kleine schaal vluchten aan vanaf Rotterdam en Groningen. “In de zomer van 2016 gaan we mogelijk meer vluchten vanaf het Middellandse Zeegebied aanbieden vanaf Eindhoven.” Vanaf 2016 komt er meer ruimte beschikbaar op Eindhoven Airport door een toename van het aantal toegestane vliegbewegingen, voegde luchthavendirecteur Joost Meijs daaraan toe.

New York
Wat betreft longhaul-routes ziet Meijs een route naar New York wel zitten. Van de Velde: “Afgelopen najaar spraken we over mogelijkheid om longhaul-vluchten te starten vanaf Eindhoven Airport. Joost vroeg me – hij had al een biertje op - of Arkefly niet vanaf Eindhoven naar New York zou willen vliegen. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat wij al acht jaar erover nadenken om op New York te gaan vliegen. Maar de concurrentie op vluchten naar die bestemming is hoog.”

In plaats van New York moet Meijs het nu doen met twee vluchten per week naar Curaçao en Aruba. “En wie weet waar dit eindigen gaat”, aldus een opgetogen Meijs, die eind dit jaar voor het eerst een intercontinentale lijndienstvlucht op ‘zijn’ luchthaven zal ontvangen. Hij is er vooral blij mee dat Arkefly de vluchten gaat uitvoeren met de stille Boeing 787 Dreamliner. “Het is het meest stille vliegtuig op de markt in zijn klasse.” Dat nieuws zal ook de omwonenden van de luchthaven tevreden stemmen.

Dat geldt ongetwijfeld niet voor de concurrentie. Van de Velde: “De afgelopen tijd kwamen er verontruste berichten binnen vanuit Schiphol en Amstelveen dat airberlin van plan zou zijn om vanaf Eindhoven naar de Antillen te gaan vliegen. Daar kregen wij het ook even benauwd van, maar de geruchten bleken onze plannen te betreffen.”

Concurrenten
Voor KLM, marktleider op vluchten naar de ABC-eilanden, neemt de concurrentie verder toe. Inclusief de vluchten vanaf Eindhoven vliegt Arkefly negen keer per week naar de Antillen. De enieg andere concurrent is het Duitse airberlin, dat wekelijks van Düsseldorf naar Curaçao vliegt. "Die verwachten wij in de zomer van 2016 van de markt te hebben verdrongen”, aldus een zelfverzekerde Van de Velde.

Eindhoven Airport terminalEindhoven Airport terminalFoto (c) Joris van BovenFoto (c) Joris van BovenEindhoven Airport terminalFoto (c) Joris van BovenFoto (c) Joris van Boven
De ticketverkoop voor de vluchten van Eindhoven naar Curaçao en Aruba start eind deze maand. Losse tickets zullen vanaf 499 euro worden aangeboden; pakketreizen zullen vanaf 699 euro verkrijgbaar zijn. De vliegtijden zijn nog niet definitief, laat Van de Velde weten. “Maar we zijn van plan ’s ochtends rond 9.00 uur vanuit de Antillen op Eindhoven te arriveren. Tussen 11.00 en 12.00 uur wordt gestart richting de Caribbean.”

Militaire charters
Operationele beperkingen zijn er volgens de managing director van Arkefly op Eindhoven niet. “Afgezien van de nachtsluiting misschien”, zegt van de Velde. De baanlengte van 3000 meter is ruim voldoende om non-stop naar de Antillen te vliegen. “We hebben ook al de nodige ervaring met het uitvoeren van longhaul-vluchten vanaf Eindhoven. Onze Boeing 767’s zijn regelmatig ingezet op charters voor Defensie, zoals naar Belize en onlangs nog naar Mali.”

Op basis van twee wekelijkse vluchten en een bezettingsgraad van negentig procent verwacht Arkefly jaarlijks zo’n 28.000 passagiers te vervoeren van Eindhoven naar Curaçao en Aruba. Per vlucht is plaats voor maximaal 300 passagiers. Arke hoopt dat de helft van het toestel door Belgen en Duitsers gevuld gaat worden. Die markten wil het reisconcern via de TUI-partners en beide landen gaan bedienen.

bron/source: www.luchtvaartnieuws.nl