Lelystad Airport gaat volgend jaar april niet open. Dit heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) gisteren in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Het derde uitstel komt niet onverwacht.
De uitspraak van de RvS heeft betrekking op het zogenoemde Programma Aanpak Stikstof (PAS) uit 2015, bedoeld om stikstof in natuurgebieden terug te dringen. De RvS concludeerde dat PAS in strijd is met de Europese natuurwetgeving, waarmee een voortijdig einde aan het programma kwam.
Lelystad Airport toonde eerder nog aan dat de te verwachten uitstoot van stikstof, ook met het maximale aantal van 45.000 vliegbewegingen per jaar, ruim onder de norm van PAS zou blijven. Maar met het afschaffen het programma, zijn de ‘stikstoftellers’ voor alle bedrijven weer op nul gezet.
“De betrokken ministeries voeren nu onderzoek uit naar de gevolgen en oplossingen voor de vele projecten die dit aangaat,” zegt de woordvoerder, “Lelystad Airport is daar één van.” Hoelang dit onderzoek zal duren, weet de luchthaven niet.
Nota
De minister heeft tegelijkertijd met de brief een Nota van Antwoord aan de Kamer gestuurd, waarin ze aankondigt dat het zogeheten Luchthavenbesluit voor Lelystad wordt aangescherpt. Dit heeft niets met de stikstofproblematiek te maken. Aan de Nota werd al gewerkt ver voor de uitspraak van de RvS over stikstof.
De aanleiding voor de ‘actualisatie’ zoals Van Nieuwenhuizen het noemt, was het feit dat ‘maatschappelijke groeperingen’ het ministerie erop hadden gewezen dat er fouten zaten in de geluidsberekeningen van de milieu-effect-rapportage (MER) voor Lelystad uit 2014.
03-07-2019 – Zakenreis- Lolke van der Heide